Marklandsgatan 49-51, Göteborg Besök oss fred: 09:30 - 12:30

Referat - Föreningsmöten

Månadsmöte andra oktober 2025

Anders Johansson hälsade medlemmarna välkomna till månadsmötet i ett välbesökt församlingshem vid Högsbo kyrka. Vår hemsida erbjuder en översiktlig programkalender där alla kurser och månadsmöten är kopierbara till din privata kalender. På hemsidan kan du även få utförlig information om dina favoriter ur höstens kursprogram. Där kan du på ett enkelt sätt boka din plats (kostnad 100:- per tillfälle) och om kursen råkar vara fullbokad läggas till på reservplats.  Vår kurslokal ligger på Marklandsgatan 49 i en lägre byggnad kallad "BEDA" och går mån-torsdagar 09.30 till 12.30. I samma lokal håller supporten till på fredagar vid samma tid och välkomnar frågeställningar om både datorer och mobiler.

Föreningens tidigare kommunikationsprogram "Workplace" är ersatt av "SLACK" som ändå inte visat sig vara optimalt för medlemmarnas behov. Nu testas det svenska systemet "VIVA ENGAGE" som ingår i medlemsförmånen Microsoft 365. Windows 10 slutar uppdateras den fjortonde oktober och stöder endast datorer med nya Windows 11 som har de senaste säkerhetsuppdateringarna. Nästa punkt på dagordningen fick rubriken "Virtuella Smultronställen" och riktar sig särskilt till seniorer med begränsad förmåga att resa. IT-Seniorerna är välkomna i ett projekt som utnyttjar ett bibliotek med upplevelser som kan ses via "virtual reality-headset"

Vidare diskuterades de nya krav som ställs på mobiler för att kunna använda BANK-ID Appen. Från mars månad nästa år gäller för Androida version 9 och uppåt. Appletelefoner över version 16 funkar bra även till våren. För att kolla vilken versionstyp just du har gå till funktionen inställningar och gå in på: din telefon och vidare till programvaruinformation. Operatörerna höjer systemkraven som en del av sitt säkerhetsarbete. Om du söker länken till vår support på fredagar möts du av en musikalisk välkomsthälsning signerad Thomas Bengtsson i vår förening.

Ett intressant inslag på detta fullmatade månadsmöte tog upp "Hör och Se bättre". "Live to listen" gör att du får bättre ljudupplevelse i bullriga miljöer via din Iphone. För att förstärka vissa ljud genom dina Ipods används "ljudigenkänning". Andra funktioner som "live voise mail" samt " Live Speeach" förstärker ljudupplevelsen. Du kan givetvis använda traditionella headsets via sladd eller WIFI samt Bluetooth uppkopplingar. Vid försämra synupplevelse rekommenderas större skärm t.ex. i en "Padda" eller att koppla upp din telefon på smart TV:skärmen via CromeCast ( Google) eller din Apple-TV. Smidiga miniprojektorer kan även förstärka synupplevelsen fast på korta avstånd mot t.ex. en vägg. På smart-TV apparater finns "ZOOM-funktionen som ändrar Display och textstorlek direkt på skärmen.

Efter en välbehövlig fikapaus vid de tolv-tretton borden gick en väldigt uppskattad "KAHOOT"-tävling av stapeln.  Borden hittade på egna lag-namn och utsattes för ett tiotal kluriga frågor i en tävling där en prispall med de tre smartaste lagen tillslut kunde kröna mötets mästare. Som avslutning på månadsmötet togs den intressanta punkten "Vad är en streckkod för något" upp. När du går ut i handel och skall betala vid kassan läses streckkoden av i en skanner som är själva streckkodsläsaren. De vanligast förekommande är "EAN 13" för Europa och "UPC" i Nordamerika. En "QR-kod" som är ett rutmönster i kvadrat kan även det avläsas med en skanner. Är vanligt förekommande på t.ex. biobiljetter en vi inpassering på konserter. Vid SWISH-betalningar kan du få fram din personliga QR-kod under "profil" direkt i SWISH-appen.

Genom att hälsa mötesdeltagarna välkomna till nästa månadsmöte den 30 oktober då vi får besök av Polisen avslutade Anders Johansson mötet och seniorerna fick återgå till den smått regniga och snålblåsiga hösten utanför.

Vi använder cookies

Vi använder cookies i syfte att anpassa och förbättra innehåll och tjänster och tillhandahålla en säkrare upplevelse. Du kan när som helst granska inställningarna för cookies i din webbläsare. De används också för att underlätta föreningens tjänster till våra medlemmar