Logga in  \/ 
x
x
Medlemsanmälan
x
En IT-förening fullt ut!
Vi ställer inte in. Som IT-förening hittar vi nya vägar. Just nu i dessa besvärliga tider träffas vi i vårt digitala nav, Workplace Advance.
Ingen medlem skall behöva stå utanför information och gemenskap
Image not available

I samarbete med Microsoft erbjuder vi våra medlemmar Office365 Enterprise som molntjänst. Inte nog med det! I abonnemanget ingår hela 1 Tb lagringsutrymme. Här snålas det inte!

Office 365 Enterprise
Medlemsförmån
*
Image not available

I tider av social distans och karantän är det viktigt att vi äldre får både intellektuell stimulans och fysiskt aktivitet. Din dagliga motion kan vi inte hjälpa till med. Men . . .!

Ny grupp i Workplace
För oss med Apple produkter
Image not available

I dessa besvärliga tider lämnar vi våra föreningslokaler. Vi träffas på Workplace Advance. Supportgruppen finns till hands.
Workplace Advance, en betaltjänst utvecklad av Facebook

Medlemssupport
Svar inom 24 timmar
*
Slider
Kurs på distans

Vårens sista kurs på distans är nu avslutad. 24 medlemmar var anmälda till denna 3-dagarskurs med Workplace Advance som pedagogisk plattform

Slider

När det händer händer det på ITSeniorerna

Workplace Advance - En digital plattform i besvärliga tider

Senast publicerade artiklar i vår förening

31
109

Om du har fått ett e-postmeddelande som ser ut att ha skickats från en bank eller svensk myndighet, där du blir ombedd att uppge konfidentiell information, så är det ett falskt e-postmeddelande och försök till phishing.

Falska e-postmeddelanden syftar till att samla konfidentiell information från dig, exempelvis ditt personnummer, inloggningsuppgifter, kortuppgifter (kortnummer, utgångsdatum, CVC kod).

Lämna aldrig ut dina uppgifter, även om texten i meddelandet säger att du bör göra det.

Så känner du igen falska e-postmeddelanden
Skadliga e-postmeddelanden kan komma från både kända och okända avsändare. Du bör vara uppmärksam på e-postmeddelanden som:

  • länkar direkt till en inloggningssida och uppmanar till att logga in med lösenord och personnummer​
  • inte är riktade till dig personligen
  • har ett märklig ämnesrad, eller är skrivna på ett främmande språk
  • innehåller ett dåligt språk, till exempel stavfel
  • uppmuntrar dig att ladda ner ett program för att förhindra en virusattack
  • uppmuntra dig att lämna konfidentiell information, till exempel kortinformation eller inloggningsuppgifter
  • ber dig att vidarebefordra ett e-postmeddelande till dina kontakter
  • kommer från en okänd e-postadress eller avsändare
  • verkar komma från en betrodd avsändare, såsom en välkänd bank eller kreditkortutställare, Microsoft, Google eller liknande
  • lovar pengar eller hotar att stänga ditt konto om du inte uppger ditt personnummer, koder för din bank eller kreditkortsinformation.

Falska e-postmeddelanden som är bekanta
Ofta innehåller dessa e-postmeddelanden falska påståenden, till exempel att ditt kort har använts utan din vetskap. I liknande meddelanden uppmanas du sedan att klicka på en länk som tar dig till en verklighetstrogen kopia av en webbplats - till exempel din banks - där du blir ombedd att ange dina personliga uppgifter. Observera att bankerna aldrig frågar efter kontonummer eller annan konfidentiell information via e-post.

Det finns några sätt som e-postprogram kan upptäcka att ett meddelande är skickat från en falsk avsändare. Vid falska e-postutskick är det vanligt att domännamnet innehåller små avvikelser och felstavningar, såsom till exempel handbank.se eller seb.cn.

Om du har tagit emot ett falskt e-postmeddelande:

  • Besvara aldrig meddelandet.
  • Om du har öppnat meddelandet, klicka aldrig på eventuella länkar i meddelandet.
  • Ange aldrig dina personliga uppgifter
  • Om du har angivit dina kortuppgifter, ring din bank eller kortutgivaren för att spärra ditt kort.
  • Om du har angivit dina kortuppgifter, inloggningsuppgifter ska du omgående ringa din bank eller kortutgivaren för att få hjälp att spärra aktuella konton/tjänster/personligt lösenord till Internetbanken, samt eventuella registrerade obehöriga överföringar

 

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

1. Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.

2. Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.

3. Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.

4. Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

5. Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Källa: Polisen.

PC för alla

PC för Alla - Nyheter

MacWorld

Nyheter

Folkhälsomyndigheten — Nyhetsarkiv

Nyhetsarkiv
Sponsorer till ITSeniorerna
Image is not available
Image is not available
Image is not available
Image is not available
Slider

ITSeniorerna i Göteborg. Mobil: 0705-206 809

Marklandsgatan 49  414 77 GÖTEBORG